2009. január 13., kedd

Railjet, avagy mivel utazik a diák, ha magyar

Mint már írtam korábban, 12.-re volt jegyem az egyik Railjet-re. Otthon vettem, 13 eurót kóstált a dolog. Míg Ausztriában ugyanez 21,90. Logikus, nem?
Tehát tegnap kimentem Westbahnhofra fél kettőre, merthogy 2011-ig átépítés alatt áll, így másképp kell megközelíteni. Nézem a táblát (digitális, ugyebár), hogy Abfahrt. Keresem a 14:05-öt. Hát olyan nincs. 13:50. Na, itt egy kicsit megrémültem, és gyors pillantást vetettem a tábla jobb felső sarkába: 13:37. Jó. Ja, hogy Meidlingből megy 14:05-kor! Westbahnhofon pedig 7-es vágány. Kimegyek, kis hó, és vörös szőnyeg. Nem vicc, a railjet-es vágányok előtt vörös szőnyeg van. Vonat sehol. Kiderült, hogy a szentem Münchenből jön, és dupla szerelvény. Ja, és késik. Jó, semmi gáz, séta. Egyszer csak a hangosbemondóban mondanak valamit (hogy késik, talán) németül, meg angolul, és... magyarul! Na, ez volt az a pont, ahol garantáltan kiszúrtad, ki magyar, ugyanis minimum mosolygott, ha nem kendőzetlenül röhögött. Mivel a bemondónagyjából igenevekben mondta el a szöveget, valami rémes magyarsággal. Kb. mintha odatolták volna a német szöveget egy magyarul már évtizedek óta nem beszélt néninek, hogy olvassa ezt be magyarul. Na, ennek örömére a vonat be is futott 13:50-re, de csak az eleje ment tovább Bp-re. Ne akarjátok tudni, milyen hosszú egy dupla szerelvény belőle (185,5 m). Na, miután már megismerkedtünk a peron végével, meg is lett a kocsim. Nagyon digitális a vonat, van külső képernyője, amire ki van írva, hogy melyik kocsi, meg honnan hova megy. A padlószint se magas, két fok, de jóval kisebbek, mint a magyar vonatokon - meg a régi osztrákokon. A kocsik nincsenek egymástól ajtókkal elválasztva, egybe van nyitva az egész szerelvény. Belül a zöld dominál, no meg az üveg. Vannak itt is fedélzeti monitorok, ahol kiírják a járatot, az időt, az állomásokat, meg van beépített GPS is a vonatban, így azt is mutatják, hol járunk éppen a négy ország közül (Németország, Svájc, Ausztria, Magyarország), valamint az utazási sebességet. Utóbbi a Győrig 160 km/h volt, bár állítólag Bécsig időnként 200-zal is jöttek. Győrtől meg... hát, sejtitek. A legkomolyabb a 15km/h volt Tatabánya után.
Szolgáltatások: ülőhely (tök kényelmes), fűtés, villany (ezt esetleg a MÁV-nak is megemlíthetné valaki), udvarias személyzet (nem csak kalauz, meg büfés, hanem van a vonatnak saját személyzete, akik mindenre válaszolnak), a kijelzőt már írtam, valamint gyors, és csendes. A kuka pl. cselesen az ülések alatt, vagy az asztalokba építve van. Van külön polc(!) a nagy csomagoknak, meg a kézipoggyásznak is a megszokott polc a fejed felett. Nagy hely van az ülések között, de nincs lábtartó. Három kocsiosztály van: Premium, First, Economy. Meg büfékocsi. Kb. ennyi. Akit érdekel esetleg, van saját honlapja: http://www.railjet.at/. Magyarul is. Wikipédia-szócikke is. (Hogy én kihagytam az infopontot, a konyhát meg a gyerekmozit?! Mennem kell még egy kört!)
Az viszont nagyon vicces volt, hogy már Bécsben ott sopánkodtak, hogy "Te, nézd már, fényképezik a vonatunkat!" Na, erre nekiálltam én is, csak balga módon nem vittem fényképezőgépet. Meg, hogy ahol csak jártunk, tátott szájjal lesték, hogy ez meg mi a manó. (A vasutassztrájk miatt csak karácsony óta jár.) És külön kategória, azaz nem IC, nem EC, hanem Railjet. Győrben ezért újra kellett kalibrálni a táblát. A Keletiben pont valamelyik román vonat mellé hozták be - hát, elég nagy volt a kontraszt.
Sajnos tanulnom kellett, így nem tudtam felfedezni a vonatot. De ez új, hogy megáll Meidlingben. Városnéző vonat, mert kb. fél órát keringünk Bécsben, mire kiérünk a városból. Még Erdbergen is jártunk. Aztán már olyan gyorsan suhantunk, hogy nem tudtam elolvasni a táblákat, csak Hegyeshalomban.
Amúgy voltam vizsgázni is ma, szakmódszertanból, meg maqámákból. Kijavíttattam az iszlámot meg a varázslást, és! beszélgettem a "csúnya bácsival". Szerintem az elmúlt négy évben először - mármint nem a tananyagról. MCC-ben meg minden a régi. Hm, was noch? Á, megvan. Mossák az egyetem épületét. A főépületet. Képzeljétek, nem fekete, hanem... sárga-piros. Gondoltátok volna? Vajon az oszlopok fehérek?... Visszafele hagyományos magyar IC-kocsival (ami felénk is jár) jöttem, értsd: nem volt jó az ajtó, a wc-t nem lehetett becsukni, Hegyeshalomig hűtöttek és időnként elment a villany.

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

beszarok